Blomkålsris

Många gånger väljer jag bort vanligt ris och äter blomkålsris istället. Det är något jag lärt mig gilla under min tid som Viktväktare och inte bara för att det är 0 SP. Men jag lägger ju hellre 3-4 SP på något annat om jag kan, som tex ett extra mellanmål på kvällen då jag ofta blir sugen på något innan det är dags att sova. För att gå och lägga sig hungrig funkar ju inte!

Brukar köpa ett rätt stort blomkålshuvud som jag sedan förbereder i portionsstorlekar och fryser in så håller det sig länge. Finns ju även färdigt blomkålsris att köpa i dom flesta matbutiker, men det blir bara dyrt i längden om man äter det relativt ofta.

1 blomkålshuvud

Ta bort “blasten” som sitter utanpå blomkålshuvudet.
Förbered matberedaren med rivjärn.
Dela blomkålshuvudet i bitar och kör i matberedaren lite i taget på pulsfunktionen till lagom stora “riskorn”.
Annars kan man även använda den grova sidan på ett vanligt rivjärn om man inte har någon matberedare.
Ska man inte använda sitt “ris” direkt så fördela blomkålen i portionsstorlekar i påsar eller burkar à 100-120 g/port.
Frys sedan in dom och ta fram vid behov.

Koka upp saltat vatten.
Häll i blomkålen och låt den koka i 15-30 sek, tiden beror lite på hur stora dina “riskorn” är och vilken konsistens du vill ha.

2 thoughts on “Blomkålsris

  1. Tack för detta tipset!
    Sitter och laddar med inspiration inför att efter påsk gå med i viktväktarna!
    Tack för alla recept du delar med dig av, jag har sparat många länkar nu.
    Har provat ett gäng av dina recept tidigare och gillat det väldigt mycket.
    Tack igen!! Och glad påsk!!

    1. Tack själv för att du vill ta del av mitt kök 🙂
      Lycka till med VV och glad påsk till dig också!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *